Pranayama

   Pranayama – Co to takiego i jak może nam pomóc?

Oddech, jego głębokość i rytm, ma duże znaczenie przy oczyszczaniu zarówno ciała, jak i psychiki. Zauważa się współzależność pomiędzy oddychaniem a stanami emocjonalnymi człowieka i jego zachowaniem. W Wielu technikach terapeutycznych i relaksacyjnych sposób oddychania wykorzystywany jest jako informacja o stanie emocjonalnym osoby poddającej się terapii. W jodze oddech nazywany jest często łącznikiem pomiędzy somatyczną a psychiczną stroną człowieka.”

– Kulmatycki, „Joga, stres, relaksacja”

   Ćwiczeń z zakresu pranayamy jest bardzo dużo. Każdy jogin wybiera z technik oddechowych coś wyjątkowego dla siebie Osobiście w swojej praktyce spotkałam się z różnymi propozycjami, dlatego proponuję poszukać czegoś wśród publikacji, co idealnie wpisze się we nasze działanie. Poniższy post nie będzie więc opisem poszczególnych ćwiczeń, ale wyjaśnieniem – czym tak właściwie jest pranayama?

   Prana oznacza energię witalną lub oddech, a ayama – rozszerzanie, wydłużanie kontroli. Pranayama jest więc nauką o oddechu, dzięki której rozszerzamy i zatrzymujemy w sobie energię żywotną. Prana występuje nie tylko w naszym organizmie, ale we wszystkich istotach żywych, jak i w elementach nieożywionych. Ma na celu wydłużenie naszej energii życiowej.

Te różne techniki oddychania sprawiają, że nasz oddech staje się głęboki, a efektem jest poprawa zdrowia naszego ciała. W ogromnym stresie codziennych wydarzeń nasz oddech jest płytki, a ciało się blokuje; gdy się relaksujemy nasz oddech jest głęboki i spokojny. Na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy że oddychamy w ogóle, a im większy stres tym bardziej napięte ciało. Klatka piersiowa czy brzuch robią się twarde, pojawiają się nerwobóle, a to bardzo szybki krok do osłabienia i popadania w choroby – to jedynie przykłady jak nasz organizm może reagować na trudniejsze sytuacje. Regularne ćwiczenie pranayamy sprawiają, że stajemy się bardziej zrelaksowani, a relaks powoduje regeneracje naszego ciała i umysłu. Wprowadzenie oddechu do naszego ciała przypomina krem nawilżający dla naszej skóry, tyle że tlen nie tylko sprawi że nasza skóra będzie lepiej wyglądać, ale nawodni nasze organy, oczyści krew z toksyn i wyprowadzi je na zewnątrz.

Musimy zrozumieć, że proces oddychania odgrywa kluczową rolę. Po pierwsze dostarcza tlenu do płuc i wskutek wymiany gazowej oczyszcza krew z dwutlenku węgla, a po drugie zwiększa tak zwany ogień trawienny. Pomaga to w przetwarzaniu tłuszczów w inne składniki, których potrzebuje organizm. Dlatego podczas oddychania powinniśmy czuć z jednej strony naprzemienne napełnianie i opróżnianie płuc, a z drugiej – ogień trawienny w żołądku.” – pisze Bhandari w swojej książce „Joga Sakti”.

Skupienie uwagi na głębokim i intensywnym oddychaniu pozwala na wprowadzenie do naszego organizmu wielu zdrowotnych procesów. Pranajama jest również doskonałym wstępem do medytacji, ponieważ pozwala na odblokowanie i wyciszenie naszego organizmu oraz poprawia skupienie (o medytacji napisałam w osobnym artykule).

   Jak zacząć, gdy wybierzemy już ćwiczenia odpowiednie dla siebie? Po prostu zacznij swoją praktykę, wieczorem, popołudniu lub rano, siadając wygodnie na macie lub krześle. I choć pierwszy krok jest najtrudniejszy, okazuje się też najważniejszym, ponieważ właśnie stanąłeś na swojej ścieżce prawdy joginie. Tak trzymaj.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *